reede, 13. jaanuar 2017

Ebausk.


 Mõte kirjutada postitus ebausu kohta tekkis mul selle aasta alguses. Siis aga avastasin, et kohe-kohe on ju tulemas 13 ja reede. Ja nii otsustasingi ajastada see teema just tänasele päevale :)
13 ja reede. Foto: netist.

 Marek on mulle mitmeid kordi öelnud, et ma olen ebausklik. Hakkasin mõtlema. Võibolla tõesti olen siis. Aga ma ei mäleta, et keegi oleks mind õpetanud või, et mul kodus oleks mingeid rituaale tehtud, et ebaõnne või õnnetusi ära hoida. Samas mul on tõesti teatud asju mida ma vältida üritan. 
 Üks suuremaid on kindlasti see, et ma mitte iial ei pane käekotti põrandale. Selles osas olen ma täiesti järelandmatu ja hoidku jumal selle eest, kes peaks julgema seda teha :D Mäletan siiani Mareki ehmunud nägu, kui ma karjatasin "Eeei, ei pane maha!" Ta nimelt tahtis millegipärast mu käekoti põrandale tõsta. Tookord saime mõlemad korraliku ehmatuse. Mina sellepärast, et keegi julgeb üldse nii õudset pattu teha :D Ja Marek sellepärast, et keegi võib nii ebausklik üldse olla. 
No aga miks peaks käekott üldse põrandal olema, eksole? Maas võib ju must olla. Ok, tegelik põhjus on see, et käekotis on rahakott ja kui rahakott põrandale panna siis ilmtingimata hakkab rahaga midagi juhtuma :D Ma tõesti ei tea kustkohast ma selle üldse võtnud olen. Samas ma pole mitte iial näinud, et mu ema oleks käekoti põrandale pannud. Võibolla ma siis lapsena küsisin? Võibolla ema vastas midagi? Igal juhul ei mäleta. Aga mina pole mitte iial oma käekotti põrandale pannud. Kuskilt ma selle kombe olen saanud ja see on üks asi, mida ma lausa paaniliselt väldin. Õnneks sai Marek sellest esimesest ja ühest korrast nii korraliku õppetunni, et see on tal vist une pealt ka meeles. Käekotti maha panna ei või! Eriti Eda oma :D 
 Tegelikult on see lihtsalt üks raha maagia. Raha maagiast kirjutan kindlasti kunagi pikemalt. Sest tegelikult kasutan ma päris mitut rahaga seotud maagiat. Kuidagi võiks ju sellele ka maagiaga pisut kaasa aidata, eksole :)
 Siis väldin ma kellegagi koos kõndides, et me ei kõnniks teine teiselt poolt posti. Et niiöelda post lahutaks meid. Millegipärast arvan, et siis võib tülli minna või ... See tuleb mul ka kuidagi iseenesest. 
 Ka väldin ma tugiposti alt läbi kõndimist. Jumal teab kustkohast ma selle kombe olen saanud. Igal juhul alateadlikult väldin seda. 
 Ma ei mäleta millest me ämmaga rääkisime. Mina koputasin kohe kolm korda puidust laua peale. Ja nüüd olen märganud, et paar korda on ämm ka seda kasutanud. Ma ei ole tähele pannud, et nende perekonnas kunagi mõnd ebausuga seotud tegevust oleks varem tehtud. Järelikult on see nakkav :D See kolm korda vastu puitu koputamine on umbes sama, kui kolm korda üle õla "sülitada". Et siis hoiab selle õnnetuse ära. 
 13 ja reedet ma aga ei karda. Kunagi pole sel päeval minuga midagi halba juhtunud. Pigem vist isegi vastupidi. No ju ma olen siis ise paras nõid :D 
 Ka ei karda ma seda, kui must kass minu ees üle tee jookseb. Mul on korra isegi nii juhtunud, et süsimust kass hakkas minu ees üle tee jooksma aga millegipärast mõtles ümber, keeras otsa ringi ja jooksis tagasi. Ja sel päeval läks mul kohe eriti hästi. Ega eriti rohkem polegi märganud päris musta kassi üle tee jooksmas. 


Must kass nagu öö :D Foto: netist.
  Misasi see ebausk siis on üldse? 
 Wikipedia annab vastuseks: Ebausk on käitumisreeglite kogum, mis võib põhineda usul või maagilisel mõtteviisil, mille alusel ebausu praktiseerija usub, et tulevikku või teatud sündmuste tulemust saab mõjutada tema käitumisega. Näide: uskumus, et kulla ja hõbeda koos kandmine toob halba õnne (mina arvan, et see lihtsalt ei sobi). 

 Ma hakkasin netist vatama milliseid ebauske siis inimesed üldse usuvad? Jummel, neid on ikka palju. Väga palju! No aga kuskilt on need ju kõik tulnud. Kui inimene usub, et  teatud rituaali järel on ta  ebaõnnestumised ja õnnetused endast eemal hoida suutnud, siis mis selles niiväga halba saab olla?  Usul on ju väga suur jõud. Sa usud, et nüüd läheb kõik hästi ja tõmbad nii mõeldes endale positiivset ligi. Ja kui mõelda, et nüüd kohe kindlasti midagi juhtub, siis üldjuhul ju juhtubki. Sest sa ise mõtled omale selle negatiivse mõtlemisega negatiivsuse ligi. Oma loogika on selles ju täiesti olemas. Jamaks läheb muidugi asi siis, kui asi juba täiesti jaburaks ära läheb. Kui inimene muutub ülearu ebausklikuks ja see tema elu juba mõjutama hakkab. Ma siiralt loodan, et mina olen veel täiesti normaalselt ebausklik :D 




Ebausud. 

 Kui kõnnid sõbraga tänavapostist mööda, sina ühelt poolt ja sõber teiselt poolt posti, siis see lõhub sõprussideme. Selle vältimiseks pead oma sõpra jälle tervitama, et vältida tülli minekut.

 Kui õmbled, ei tohi võtta liiga pikka niiti, muidu saad laisa mehe.

 Palja käega ei tohi toidupuru söögilaualt kokku pühkida. Nälg ja vaesus tulevad majja. 

 Koristades ei tohi tolmu vms pühkida ruumi tagumisest otsast ukse poole. Pühid nii rahaõnne majast välja.

 Kui nõusid pestes kõhu märjaks ladistad, siis saad joodiku mehe. 

 Kui hommikul esimesena vasaku jalaga voodist välja astud, siis on kogu päev rikutud ja kõik läheb untsu. 

 Kui sa näed langevat tähte, siis võid midagi soovida ning soov läheb siis täide. 

 Laternapostid, mis moodustavad kolmnurga, nimetatakse nõiaristideks ja nende alt tuleb silmad kinni läbi minna, muidu juhtub õnnetus. 

 Kui näed kiirabiautot, siis tuleb mingit punast värvi asja puudutada. 

 Enne uksest väljumist tuleb vaadata, et kõik vajalik kaasas oleks, sest kui tagasi lähed, siis läheb kehvasti. 

 Kui hommikul särgi pahupidi/tagurpidi selga paned, siis juhtub sel päeval midagi halba. 

 Ise endal ei tohi juukseid lõigata. Ühe uskumuse järgi võib vaeseks jääda. Teisel juhul jääd peast lolliks. 

 Kuna kodu kaitsjaks peetakse läve, siis ei tohi midagi anda ega võtta üle selle. Ka ei tohi ukselävel seistes terekätt anda. 

 Nuga ega tühje pudeleid ei tohi ööseks lauale jätta. 

 Ärge hoidke kodus paabulinnu sulgi ega pillirookimpusid - need ennustavad perekonna lagunemist. 

 Kui peegel puruneb, siis järgneb 7 aastat õnnetut armastust.

Purunenud peegel. Foto: netist. 

 Uuel aastal peab esimene inimene, keda kohtad või kellele head uut aastat soovid, olema meessoost.

 Uue aasta esimesel päeval ei tohi põrandat pühkida, muidu lendab hea õnn kodust välja. 

 Enne aastavahetust lase aga luual lennata, sest nii pühid halva õnne eest ära. 

 Kui must kass jookseb üle tee, siis sülita kolm korda üle vasaku õla. 
 Õues ei tohi luuda ega reha harali pool ülespidi seina najale panna, see toob vihma. 

 Kui keegi majas sureb, tuleb peeglid kinni katta. Kui näed peeglist kirstu või surnu peegeldust, siis tulevad järgmised matused sinu peres.

 Matustelt lahkudes ei tohiks kohe koju minna, sest muidu võib kadunukese vaim sulle sinna järgi tulla. 

 Kui koer terve öö ulub, siis tähendab see seda, et keegi suri. 

 Kui näed korstnapühkijat, siis keera tema nööpi - see toob õnne. 

 Kui kardad midagi ära sõnuda, siis sülita kolm korda üle vasaku õla. 

 Leiba, ei tohi kunagi lauale tagurpidi panna, siis tuleb nälg. 

 Käekotti ei ole soovitav põrandale panna, siis kaob raha. 

 Kui leiad viie kroonlehega sireliõie või nelja lehega ristikheina, siis toob see leidjale õnne. Mina olen lapsepõlvest kuulnud, et see tuleb siis ka ära süüa, et õnne saabumises ikka päris kindel olla. 


Viie lehega ristikhein. Foto: netist. 
 Raha jätkub küllaldaselt juhul, kui hoiad rahakotis kalasoomuseid. 

 Raha ei tohi käest kätte anda. Annad muidu oma õnne käest ära. Raha tuleb panna lauale ja alles siis võib seda sealt võtta. 

 Kui näed maas raha, siis ei tohi sellest mööda kõndida ja raha maha jätta - möödud muidu oma õnnest. 

 Kui nuga maha kukub tuleb meesterahvas külla. kui maha kukub kahvel või lusikas on tulijaks naisterahvas. 

 Ämblikuid ei tohi tappa - vastasel korral toob see õnnetust. 

 Kui lind su täis sitsutab, siis see toob rahaõnne. 

 Küüslauk kaitseb vampiiride eest. 

 Kui surnu unes kedagi endaga kaasa kutsub, siis tähendab see seda, et see inimene läheb varsti surnule järgi. 

 Kui keegi sureb, tuleb aken lahti jätta, et hing saaks majast lahkuda. 

 Rase naine ei tohi looma lüüa, muidu sünnib selle looma näo ja kommetega laps. 

 Üle Eesti oli tava, et laps võeti vastu vastassugupoole riietesse, poiss naistesärki ja vastupidi. Seda tehti selleks, et tagada, et laps kindlasti abielluks. 

 Kui abiellud kellegagi, kes on sinust kas kolm või kuus aastat noorem või vanem, siis saadab sind halb õnn. 

 Kui pulmapäeval vihma sajab, siis saab pruut oma abielu ajal palju nutta. Kui aga näed oma pulmapäeval vikerkaart, siis ennustab see head õnne abielule. 

 Peig peab pulmapäeval värske mõrsja süles üle lävepaku kandma, et kaitsta teda kurjade vaimude eest. 

 Ka ei tohtivat pruut kanda oma pulmapäeval pärleid, sest pärl sarnaneb väga pisarale ja tähendab seda, et pruut saab abielu jooksul palju nutta. 

 Loor kaitseb pruuti kurja silma eest. Sellepärast võis selle alles peale abiellumist eest ära tõsta. 


Loor kaitseb pruuti kurja silma eest. Foto: netist. 

 Abielu - ja kihlasõrmust peab kandma vasaku käe neljandas sõrmes, sest veresoon just sellest sõrmest viib otse südamesse. 

 Peig ei tohtinud enne pulmi pruutkleidis pruuti näha - see toob õnnetust. 

 Vananaiste tarkus: kui noorem kahest õest abiellub esimesena, peab vanem õde tema pulmas paljajalu tantsima või riskib sellega, et ei maabugi abielu sadamas. 

 Rooma jumalanna Juno valitseb abielu, südame ja laste sünni üle - sellest ka juunikuiste abielude populaarsus. 

 Mütsi panek voodile toob halba õnne. 

 Kui sünnipäevatordil küünlad korraga ära puhutud saad, siis läheb soov täide. 

 Kui sool kogemata maha läheb on tüli ja riidu oodata. Kui aga soola üle vasaku õla visata, siis pääsed sellest.


Sool on lauale läinud. Foto: netist. 


 Kustkohast on pärit hirm 13 kuupäevaga reede ees? 

 Kui otsida selle päeva kartmise põhjuseid ajaloost, siis peame pöörduma päris kauge aja taha. Kõige levinuma arvamuse kohaselt oli reede just see pattu täis päev, mil Eva Aadamale keelatud vilja andis. Vanadel hiinlastel ja egiptlastel oli 13 algselt õnnenumber ning sõmboliseeris elu üleminekut ja jätkumist teises ilmas, peale maapealse eksistentsi lõppu. Seoses Egiptuse tsivilisatsiooni allakäiguga hakati aga seda numbrit seostama lihtsalt surmaga ning see tekitas inimestes hirmu. Samuti leiab kristlikust traditsioonist viiteid, mis näitavad seda kombinatsiooni õnnetuna. Kristus löödi risti reedel ning tema viimasel õhtusöömaajal istus lauas 13 inimest, kellest viimasena saabus Juudas, keda teatakse äraandjana. 
 Ka viikingite traditsioonis oli number 13 ebaõnne number. Legend räägib, et 12 viikingite jumalat olid kokku kogunenud pidusöögile Valhallasse, kui ilma kutsumata ilmus kohale Loki, kellega käisid alati kaasas pahandused. Nii ka seekord. Loki salasepitsused tekitasid tüli ja õhtu lõpes mõrvaga. See tõestas veelkord, et kui kokku satub  13 inimest, ei maksa head oodata. 
 Kindlasti olete üllatunult märganud, et paljudes hoonetes puudub 13. korrus ning ka mõnes lennukis pole 13. rida ja mõnes hotellis puudub ka 13. tuba. Seda kõike jällegi ebaõnne vältimiseks. 

 Millised on 13 kõige levinumat ebausku? 

Kindlasti tuleb sullegi midagi nende kuraditosina ebausu seast tuttav ette. Soovitame allolevat võtta pigem huumoriga. Ja kuna väidetavalt on teadvusel võime muuta füüsilist mateerijat ja teame, et inimese elu kujundavad tema uskumused, siis võid ju alati oma ebausud uuteks ja õnnetoovateks uskumusteks ümber kujundada. 

Algaja õnn  — kui mõni kogenum mängija esmakordsele proovijale mängu kaotab, siis peab kindlasti tegemist olema algaja õnnega, kas pole?

Must kass jookseb üle tee  — ebaõnn on sinu poole teel!

Jänesekäpp toob õnne  — talisman hoiab halvad vaimud eemal.

Sülita kolm korda üle õla!  Nii väldid halba, mida endale jutuga kaela tõmmata võid.

Kolm on kohtuseadus  — kui midagi on juhtunud kaks korda, siis ei jää tulemata ka kolmas. Olgu see siis halb või hea.

Killud toovad õnne  — et klaasi purunemisest liialt kahju ei oleks, siis tuleb endale meelde tuletada — mida rohkem kilde, seda rohkem õnne!

Koputa kolm korda vastu lauda  — nii tulevad head vaimud, kes halva ära viivad ja head õnne toovad!

Siseruumides ei vilistata!  Nii võib maja põlema minna!

Redeli ja maja vahelt läbi ei jalutata,  sest nii saab endale ainult häda kaela tõmmata.

Kes klaase kokku lüües silma ei vaata, sellel seisab ees seitse aastat halba seksi! Karm juhus!

Peegel läks katki?  Ettevaatust, ka sinul seisab ees seitse aastat halba õnne!

Maast leitud münt toob õnne!  Kui näed maas münti, siis ei tohi seda kindlasti sinna vedelema jätta. Nii jalutad lihtsalt heast õnnest ja rikkusest üle.


ja loomulikult — 13 ja reede on halba õnne täis!


Koduga seotud ebausud.

 Peeglil olevat võime varastada inimhingi. Eriti kaitsetu on inimene magades. Seepärast ei tohiks peeglit toas nii paigutada, et voodis olles enda peegelpilti näed. Ka ei tohi peegleid toas nii paigutada, et kaks peeglit üksteise vastas asetseks. 

 Samuti on uskumus, et tühjad kiiktoolid meelitavad ligi kurjasid hingesid, kes perele halba tahavad. Seepärast ei tohiks kiiktool kunagi päris tühjana seista. Ka ei tohi kiiktooli jätta tühjalt kiikuma. See meelitab deemoneid sinna istuma. 


Kiiktool kaisukaruga. Foto: netist. 

 Usutakse, et parim on, kui kodul on vaid üks välisuks. Või kui neid on mitu, siis tuleks koju naastes siseneda alati samast uksest millest väljusid. Vastasel juhul tabab sind ebaõnn. 

 Kui sa ei taha oma head õnne rikkuda, peaksid voodist väljuma samalt poolt, kust voodisse heitsid. 

 Kui avad vihmavarju tubastes tingimustes, solvad oma kodu kaitseingleid, räägib 18. sajandist pärit uskumus. Toas avatud vihmavari meelitab ligi metafoorilise vihma ja rikub pereõnne. 

 Kui vahetad kodu, siis ära võta eelmisest kodust põrandaharja kaasa - see toob halba õnne. Või kui pead tingimata vana harja kasutama, pühi esmalt midagi õuest tuppa, mitte vastupidi. Nii hoiad hea õnne ikka oma katuse all. 

 Paljud teavad, et seina najale toetatud redeli alt läbi minna ei tohi. Vähesed teavad aga miks see nii on. Tegemist on ristiusust pärineva uskumusega: seinale toetatud redel moodustab justkui kolmnurga, mis sarnaneb Püha Kolmainuga. Redeli alt läbikõndimine lõhub kolmnurga ja toob halba õnne. 

 Kõik katkised kellad majapidamises tuleb ruttu parandada. Sest kui pealtnäha katkine kell peaks järsku iseenesest tööle hakkama, tähendab see perele tohutut halba õnne, reeglina suisa surma. 

 Kui kahe toa uksed asetsevad vastamisi, siis toob see halba õnne. 

 Maja ehitades vaata, et fassaad ei oleks põhja suunas, see võib pere laostada. 

 Pererahva magamistuba ei tohiks garaaži kohal paikneda. 

 Ukse kohale riputatud hobuseraud toob head õnne ja kaitseb kodu kõige kurja eest. 


Ülespoole suunatud hobuseraud ukse kohal. Foto: netist. 



 Kingid, mida ei ole soovitav teistele kinkida. 

Ebausu kohaselt annab kella kinkimine märku, et kingisaaja ja kinkija omavaheline aeg on otsa saamas. 

Kinkekomplekt kella ja kaelakeega. Uskumuse kohaselt toob ebaõnne ja lahkuminekut. 

 Jalanõud - jalanõude saaja jalutab kinkija elust välja.

 Tühja rahakotti ei tohi kunagi kinkida. Vastasel juhul toob see kingisaaja ellu vaesuse. 

Taskurätt - taskuräti saajat ootavad pisarad.

 Kunstlilli (ka potililli) ei tohi kinkida - selle saajat ähvardab surm.

 Ka lõikelilli kingitakse elavatele alati paaritu arv. 

 Lips - vanarahva sõnul tõmbab kingitud lips kandjal kõri kinni. 

 Kaelakee - armastajad ei tohi üksteisele ketti kinkida, kui nad ei kavatse just lahku minna. 

 Labidas - labidaga kaasneb vanasõna "kes teisele auku kaevab, see ise sinna kukub", sest labida saaja pidavat kaevama kellelegi auku ja võib ise auku kukkuda. 

 Peegel - peeglisaaja hing võib peeglisse kinni jääda. Ühtlasi usutakse, et see toob lihtsalt õnnetust. Kui aga peegel peaks katki minema, on oodata seitset aastat õnnetust või õnnetut armastust. Seetõttu on targem peegel üldse kinkimata jätta. 

 Kindad - kindad toovad kingina ebaõnne. Samuti ennustavad saabuvat haigust. 

 Kaktus - kaktus kingitakse inimesele, keda vihatakse. Seega võib südamest kingitud kaktus jätta kingisaajale hoopis mulje, et kinkija teda vihkab. 

1 kommentaar:

  1. Selle postituse jaoks piltide otsimiseks oli mul väike abiline. Purunenud peegli pilt ja veel mõni pilt oli mul juba varem välja otsitud. Kui Stella nägi peegli pilti, siis ta esimene kommentaar oli, et see on ju issi pilt. Vaatasin. Tõesti üsna sarnane. Ja siis tuli Marek ja ka vaatas ning temagi leidis, et see mees seal peeglis on hämmastavalt sarnane temaga. Et sellega annaks kenasti ta sõbrad ära lollitada. Jummel, no kuidas ma tuhandetest katkise peegliga piltidest just selle oskasin välja otsida? Pilti valides ei märganud mina seda, et see mees nii sarnane Marekile oleks. Kui Stella poleks mu tähelepanu sellele juhtinud, siis ma vist polekski iial seda märganud. Kummaline.

    VastaKustuta