reede, 10. märts 2017

Röstitud kookose või.


 Seda retsepti jagati LCHF Eesti Facebooki grupis. Mul polnud õrna aimugi, et ka kookosest saab teha võid niisamuti nagu mandlivõid või pähklivõid. 
 Mandlivõid ja pähklivõid olen ise teinud ja see on alati väga maitsev välja tulnud. Pähklivõi valmistamise õpetust saab vaadata näiteks siit. Ma praegu avastasin, et ma enda pähklivõi valmistamise kohta polegi veel siia postitust teinud. Noh, eks jõuan veel :D 
 Röstitud kookose või originaalretsept on siin


Kookospähkel. Pilt: netist.


 Ühesõnaga nägin seda röstitud kookose või retsepti ja nagu tellitult saatis ämm mulle Marekiga pool värsket kookospähklit (ta ise oli otsustanud järsku dieeti pidama hakata ja sellepärast saatis selle ahvatluse mulle teades, et minu toitumisel on selline kraam lubatud). 
 No ja nii ei jäänudki mul muud üle, kui retsept kohe järgi proovida. Huuuh! Parem oleks, kui ma poleks seda retsepti kunagi näinud, sest see on nii patuselt hea, et võimatu on seda käest panna. Muudkui limpsiks ja limpsiks ja limpsiks :D 
 Seda hakkan kohe kindlasti väga tihti tegema. :P 



Kookoshelveste röstimine ahjus. Pilt: netist.
Röstitud kookose või. Pilt: netist. 

Valmistusaeg: 5 minutit
Küpsetusaeg: 15 minutit
Valmistusaeg kokku: 25 minutit

Vaja läheb: 
600 g magustamata kookoshelbeid või riivitud värsket kookospähklit


Külmkapis muutub või tahkeks ja kõvaks. Pilt: netist. 

Valmistamine:
 Retseptis on öeldud, et seda saab valmistada ka kookoshelvestest aga ma usun, et värskest kookospähklist tuleb see kindlasti maitsvam. 
 Kõigepealt ava kookospähkel (kuidas seda kõige lihtsamini teha vaata siit). 
 Minul oli juba avatud ja koorest eemaldatud värske kookospähkel. Mul oli umbes pool kookospähklit. Ma koorisin selle pruunika kihi kookospähkli ümbert ära, mis paratamatult kookospähkli külge jääb, kui kookospähklit koorest välja kougid. See pruun kiht tuleb väga kergelt koorides ära, nii et tasuks ikka see väike töö ka ette võtta. Saate ilusa valge kookospähkli sisu. 
 Siis tuleks kookospähkel ära riivida. Mina kasutasin selleks köögikombaini. Kindlasti saab seda ka käsitsi peeneks riivida, kui köögikombaini ei juhtu kodus olema. Aga kujutan ette, et see on suht nüri ja aeganõudev töö. 
 Siis puistasin riivitud kookospähkli ühtlase kihina küpsetuspaberiga kaetud ahjuplaadile ja torkasin eelkuumutatud ahju. 
NB! Kui teil on terve kookospähkli jagu riivitud kookoshelbeid või nagu retseptis on soovitatud (600 g), siis jagage kogus kahe küpsetusplaadi vahel ära. Kookoshelbed peavad õhukse kihina küpsetusplaadil olema! 
 Röstige riivitud kookospähklit 175 kraadi juures 10 - 15 minutit ahjus, segades iga 3 minuti tagant, et kõik ühtlaselt kuldpruuniks muutuks. 
NB! Röstimisel on targem köögis ahju kõrval passida, sest kookospähkel pruunistub ahjus väga ruttu. Kui peale ei passi, siis on väga kergelt oht üle pruunistada. Ja kindlasti segage vahepeal, et kõik ikka kindlasti ühtlaselt kuldpruuniks saaks. 
 Kui kookoshelbed on ilusti kuldpruuniks röstitud, siis võtke ahjust väklja ja laske pisut maha jahtuda. Noh nii umbes 5 minutit jahutada. 
 Edasi valage röstitud kookoshelbed S-lõikuriga varustatud köögikombaini. Retseptis on öeldud, et kookospähklimass peaks täitma köögikombaini anumat vähemalt poolenisti. Kui kogus on väiksem, siis on väidetavalt raskem võid välja suristama hakata ja see võtab ka rohkem aega. 
 Kuna minul oli kookoshelbeid vaid ühe ahjuplaadi jagu (ma unustasin suures kokkamise tuhinas oma kookoshelbeid kaaluda, nii et ma ei teagi kui palju minul kookoshelbeid poolest kookospähklist välja andis), siis mina võtsin saumiksri ja spetsiaalse nõu, mis oli saumiksriga kaasas ja panin oma röstitud kookospähkli sinna. Kusjuures ma olen pähklivõisid teinud köögikombainis S-lõikuriga ja see oli üsna tüütu töö. Vahepeal peab seda massi köökikombaini kannu seintelt allapoole lükkama, et kõik ühtlaselt läbi töödelda. Saumiksriga oli see töö ikka väga lihtne. Igasugune seinte puhastamine ja allapoole lükkamise töö jäi ära. 
 Ma olin alguses pisut skeptiline mismoodi see kuiv ja krõbe puru kreemjaks võiks küll muutub. Aga juba väga ruttu märkasin, et mass hakkas järjest "märjemaks" muutuma ja varsti oli kogu kuiv puru vedelaks kördiks muutunud. Ma ei pidanud massi allapoole lükkama. Liigutasin vaid saumiksrit vahepeal üles ja allapoole. Seega arvan, et ka pähkli - või mandlivõid on samuti saumiksriga lihtsam valmistada. 
 Mina sain oma saumiksri BonPrix-ist täiesti tasuta. Seal oli mingi loos, kus kõikide tellijate vahel loositi välja saumikser ja tavaline mikser. Ja kuigi ma tavaliselt mitte kunagi mitte midagi ei võida, siis seekord õnn naeratas mulle. Mõlemad miksrid töötavad siiamaani laitmatult. Saumikser on metallist. Minu arust üsna oluline pluss, sest on kindlasti vastupidavam kui plastmass ja plastmass võib ka ajapikku määrduda. Osad marjad ju määrivad päris tugevasti. Saumiksri nõu on põhja alt kummiga, et see kindlamini laua peal püsiks. Igal juhul super rahul olen oma saumiksriga. Ja seda kaasasolevat nõud oli väga mugav kookosevõi valmistamisel kasutada. Tunduvalt lihtsam on saumiksriga seda võid teha, kui köögikombainiga teha. Kogemus pähklivõide tegemisega ju olemas. 


Saumikser ja spetsiaalne nõu. Pilt: netist.

 Kui kogu mass oli muutunud vedelaks valasin selle lihtsalt Lock'n'Lock karpi (mul lihtsalt polnud väikest purki parasjagu võtta) ja panin külmkappi hanguma. 
PS! Retseptis on õpetus, et peale purki valamist on tarvis seda iga 30 minuti pärast segada. Kui sa ei sega, siis eraldub kookospähkli võid vähem. 
 Mina ei seganud mitte kordagi, sest minu arust oli see või juba isegi piisavalt eraldunud. Võibolla on seda vaja teha siis, kui kasutatakse poest ostetud valmis kookoshelbeid? Või kui kasutatakse köögikombaini S-lõikuriga? 
 Retseptis on öeldud, et või muutub külmkapis tasapisi kõvemaks ja 12 tunni pärast on saavutanud oma lõpliku kõvaduse. 
 Minul muutus või tahkeks juba umbes tunniga. Ja oli ikka üsna kõva. No umbes nii kõva, nagu või otse külmkapist võttes. Ühesõnaga määrida teda ei anna. Nii, et kui valmistad röstitud kookose võid väikese portsu, siis oleks mõistlik see jätta toatemperatuurile. Tahkemaks muutub ta sealgi aga on piisavalt pehme, et annab vähemalt soovi korral saiale määrida. 
 Retseptis on öeldud, et selline kookosvõi säilib kuni 1 aasta. 

MINU KOMMENTAAR: 
 Kuigi valmistamisõpetus sai mega pikk on selle valmistamine väga, väga lihtne ja või saab valmis hästi ruttu. 
 Maitse on patuselt hea :P Mõnus kreemjas ja imepisikesed krõbedad tükikesed jäävad sulades keelele. Ma seda maitset ei oskagi paremini kirjeldada. Mõnus pähkline või karamelline maitse on. Ja mõnusalt magus on see ka, kuigi ei sisalda mitte mingisugust magustajat. 
 Mina limpsisin teda otse karbist aga kujutan ette, et kuumade pannkookide peal või vahvlitega on see supermõnus. 
 Selle võiga on ainult oht, et ei saa kuidagi pidama ja ikka tahaks veel natuke limpsata. Nii, et paneb tahtejõu tõsiselt proovile :D 
 Kuna ma ei kaalunud oma kookospähklit ära ja ka pärast ei kaalunud, kui palju sellest kogusest valmis võid välja andis, siis toitumisalast teavet ei oskagi siia praegu lisada. Kui nüüd uuesti teen, siis kindlasti lisan ka need andmed siia. 


Poolest kookospähklist andis välja ca 180 ml suuruse  karbitäie röstitud kookose võid. Foto: erakogu. 


Raudset tahtejõudu, et mitte kõike korraga nahka panna! :D 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar