pühapäev, 25. juuni 2017

Õhtused isud. Kuidas sellega võidelda?


 Nonii. Jaanipäev on läbi ja Jaanipäeva challence on jõudnud sihtpunkti. Kuidas meil siis läinud on?

 Tunnistan kohe üles, et ühel hetkel kaotasin järje ja väga suureks komistuskiviks said just õhtused isud. Mitte ainult minul ei saanud see takistuseks. Meist väga paljud võitlevad sellega. See teema mõlkus juba mõnda aega mul peas aga ei olnud lihtsalt varem aega see teema siia kirja panna. Õnneks pole mul midagi juurde tagasi tulnud. Aga ega midagi alla ka saanud pole. :( Kui mõned päevad lähevadki kenasti mööda, siis nullivad mu edusammud ära õhtune näksimine ja isud. Kuidas neist ometi lahti saada? Korjasingi netist vastavasisulise info siia kokku, et mul oleks pilt vajadusel kogu aeg silme ees. 

Õhtused isud ja näksimine. Kuidas nendega võidelda? 

 Kunagi võitlesin magusaisudega. Proovisin küll kroomitablette, küll kasutasin rohkem kaneeli, mis peaks veresuhkru kõikumist vähendama. Lahendus oli aga tegelikult üsna lihtne. Lihtsalt vähenda süsivesikute tarbimist ja organism enam ei tahagi magusat. Veresuhkur lihtsalt ei kõigu enam ega tekita magusaisu hoogusid. Märksa lihtsam on nii toime tulla. Kergem on kiusatustele vastu seista. 
 Aga kuidas õhtuste isudega võidelda? Niisiis panen nüüd need nõuanded siia kirja, mis netist selle kohta leidnud olen. 


 Kas sa ei suuda end õhtuti külmkapist eemale hoida? Õhtusöök on söödud, kuid kõht koriseb endiselt, mistõttu otsustad enne magama heitmist valmistada võileiva või süüa tükike šokolaadi. Õhtune tühja kõhu tunne on tüütu, kuid see teeb ka kehakaalu stabiilsena hoidmise raskeks. 
 Pikad tööpäevad, õhtused tegevused ning talvine pimedus ja külm ilm mõjutavad kõik sinu näljatunnet ning magusaisu. Paljude inimeste jaoks on loomulik olla produktiivne ka hilja õhtul, s.t. meie harjumused on muutunud, kuid organism reageerib endiselt vanaviisi. 
 Õhtul hakkab organismis tõusma unehormooni melatoniini tase. Olles õhtul hilja üleval ning tegusad, oleme tegelikult väsinud ja meie veresuhkru tase langeb, mis paneb keha karjudes kütust nõudma. Ärkvelolek hiliste õhtutundideni paneb meie keha lisasöögikorda soovima. Talvel tunneme end eriti väsinuna, sest melatoniini tase sõltub valguse hulgast, millega talvisel ajal suurt hõisata pole. Seetõttu on talvel ka isud suuremad. 
 Kui tunned õhtul meeletut söögiisu, siis küsi endalt, kas keha tõepoolest vajab lisaenergiat. Õhtune töö või aktiivne liikumine tähendab, et organismi soov on igati õigustatud. Samas vahetult enne magamaminekut on toidust saadud lisaenergia liiast, sest keha ei suuda seda enam ära kulutada. Sinu organismile on kõige parem, kui sa järgid loomulikku rütmi ning regulaarseid une - ja söögiaegu. 
 Proovi vältida väga hilist söömist - süüa võib hiljemalt 3 tundi enne magama heitmist. Kui sööd, aktiveerub seedesüsteem, mis häirib omakorda und. Keha energiapõletus on kõige kõrgem hommikul ning madalam õhtuti. 
 Õhtuse näljatunde vältimiseks on oluline jälgida oma ööpäevast rutiini, mõeldes hoolikalt läbi, mida ning millal sööd. Hommikul ja lõuna ajal võivad portsjonid olla suuremad, õhtul pigem väiksemad. 
 Alusta päeva energiarikka hommikusöögiga, mis peaks sisaldama tervislikku valku, kasulikke rasvhappeid ning aeglaseid süsivesikuid. Lõunasöögi juures järgi sama mustrit ning seejärel söö kõhtu täitev ning tervislik vahepala. Kui oled päeval füüsiliselt aktiivne, on vahepalade söömine väga oluline ning toidukoguseid võib veidi suurendada. 
 Õhtusöögi puhul arvesta, et kehal on kergem hakkama saada valgu ning tervislike rasvhapetega, kuid süsivesikutega raskem. 

Oluline on:
- süüa energiarikas hommikusöök.
- süüa regulaarselt, mitte jätta vahele lõunasööki või õhtusööki. Vahele jäetud söögikorrale reageerib keha kasvava näljatundega, mille käigus on lihtne kõik seni soovitu unustada.
- planeerida söögikorrad varakult ette ning teha plaanist lähtuvalt sisseoste.
- hoida kodus tervislikke tooraineid, millest on hea kiiresti süüa valmistada. Nii suudad vältida poolfabrikaate ega jäta söögikordi vahele, et siis õhtul pidevalt süüa. 
- leida rasketeks hetkedeks omale tervislikud lemmikud, näiteks pisut pähkleid või rosinaid, toored porgandid või kurgiviilud. Kui aga oled päeval korralikult söönud, siis ei teki vajadust midagi näksida! 

 Üks kindel põhjus õhtusteks näksimisteks on see, et õhtuti lihtsalt tekib see võimalus. Päeval on niipalju muud tegemist. Ei tekigi sellist võimalust ega soovi näksima hakata. Samas õhtuti on köök ju nii lähedal. Pole teab mis keeruline sealt toitu kätte saada. 


1. Kõige olulisemaks nõuandeks on, et päeval tuleb leida aeg, et  korralikult süüa. Toidukordi ei tohi vahele jätta. Pikki vahesid ei tohiks sisse jätta. Lõunaks söö proteiine ja tervislikke rasvu. 
 Valk annab pikaajalise täiskõhutunde. Kuigi mitte kõik isud pole tingitud otseselt näljast. Täis kõhuga on lihtsam ahvatlustele vastu panna! Tihtipeale süüakse päeval vähe või liiga lahjasid toite lootuses nii kaalu vähendada aga õhtuks annab energiapuudus endast lõpuks ikkagi märku ja siis ahmitakse valimatuli kõik sisse. Söö kindlasti hommikusööki! Kui oled harjunud hommikusöögi vahele jätma, võib põhjus olla selles, et sööd õhtuti liiga palju korraga. Hommikuti pole aga sel juhul isu ja nõiaring jätkub. Vaata üle oma menüü, et oleksid kindlasti päeva jooksul söönud mitmekesiselt ja mitte liiga kalorivaeselt ja lahjalt. See ei toida kõhtu ja õhtused näksimised on kerged tulema. 

SÖÖ: 
KORRALIK HOMMIKUSÖÖK
TOEKAS JA TOITEV LÕUNASÖÖK
TOITEV ÕHTUSÖÖK AGA VÄIKSEM PORTS (ära unusta valku ja tervislikke rasvu)

MINU KOMMENTAAR:
 Ka minul on see probleem, et lihtsalt pole aega rahulikult maha istuda ja süüa. Tihtipeale söön korraga  ja liiga palju. Venitan nii toitudes oma mao välja ja kiiruga süües ei märka millal oleks aeg lõpetada. MA PEAN LEIDMA AJA RAHULIKULT SÖÖMISEKS! Ka pole mul tihtipeale hommikuti õhtuste näksimiste pärast isu. :( 
 Teadlased olevat kindlaks teinud, et valgurikas toit vähendab õhtust näksimist. Ma võin omast kogemusest öelda, et valgu ja tervislike rasvade söömine igal toidukorral aitab. Tunned, et oled korralikult söönud ja kõht püsib samuti kauem täis. 
 Tundub uskumatu, kuid õhtune tahtejõuetus olevat igati normaalne, sest mida väsinum ja näljasem inimene on, seda raskem on tal kindlameelsust säilitada ning ahvatlustele vastu seista. Nii, et kõige mõistlikum on magama ära minna. :D 

Liha köögiviljadega. Pilt: netist.

2. Lisa kiudaineid oma menüüsse. Kiudainete seedimine võtab rohkem aega ja kõht püsib kauem täis. Lisaks sisaldavad kiudained vähe kaloreid. Lisa köögivilju oma menüüsse. 

MINU KOMMENTAAR:
 Sellega mul õnneks probleeme pole. Armastan aurutatud või vokitud köögivilju väga. Ka värske salat on alati kõrval. 

Wokitud köögiviljad lihaga. Pilt: netist. 

3. Vähenda suhkru ja lihtsüsivesikute söömist. Kõrge suhkrusisaldusega toit põhjustab ootamatu veresuhkru taseme tõusu, millele järgneb kiire veresuhkru taseme langus. See põhjustab väsimust ja nälga. Tekivad isud, millele on raske vastu panna. 

MINU KOMMENTAAR:
Ka see pole minu puhul põhjuseks. Toitun enamasti peaaegu 100 %-liselt LCHF põhimõtte järgi ja jälgin hoolega süsivesikuid. 

Pasta tomatikastmega. Pilt: netist.


4. Ära tarvita suhkruasendajaid. Sa sööd küll magusat aga organism kaloreid ei saa. See ajab ta segadusse ja võib panna tahtma ehtsat magusat. 

MINU KOMMENTAAR:
Ma küll ei kasuta tüüpilisi suhkruasendajaid aga ka stevia tarvitamine võib nii mõjuda. Õnneks tarvitan selliseid magustajaid suhteliselt harva. Oma süsivesikud saan kätte köögiviljadest. 
 Samas "halvad" süsivesikud üldse tekitavad vaid uut isu. Olen neist loobunud ja tõesti on ses osas palju kergem. 

Suhkruasendaja. Pilt: netist. 


5. Vali väiksemad portsud aga söö sellevõrra üks toidukord rohkem. Nii ei teki järske veresuhkru langemisi, mis sind näljaseks teevad. Söögikordade vahele ei jää pikki pause, mis sind näljaseks teevad, kuna veresuhkur langeb. 

MINU KOMMENTAAR:
 See on nüüd täpselt minu probleem. Ahmin korraga ja kiiresti oma toidu ära. PEAN LEIDMA AJA JA ENDAS JÕUDU SÜÜA MÕISTLIKUS KOGUSES!

Liiga palju korraga söömine. Pilt: netist. 
6. Purusta rutiin! Toidust võib samamoodi sõltuvusse jääda, nagu sigaretid või alkohol. Keha on harjunud ebatervisliku rutiiniga. Olete harjunud iga õhtu teleka ees näksima. Murdke see harjumus! Jah, alguses on raske aga nii nagu on võimalik harjumuseks saada halbadel asjadel, nii võib harjumuseks saada ka tervislikud ja head asjad! Lõpeta harjumus õhtuti köögist läbi astuda ja iga kord omale midagi suhu pista! 

MINU KOMMENTAAR:
Vägagi minu probleem! Päev otsa on kiire. Tegevust on nii palju, et pole aegagi mõelda sellele, et midagi süüa tahaks. Õhtul, kui aeg on maha võetud hiilivad need mõtted vägisi ligi. Võtaks tükikese juustu? No ainult väikese tükikese. Näksiks mõned pähklid? Ainult peotäie. jne. Pidevalt midagi tahaks. Ja oi kui raske on seda murda. PEAN LEIDMA ENDAS SELLE MEELEKINDLUSE EI ÖELDA! Ma ju ei lepi kunagi vaid selle juustükikese ja mõne pähkliga. Kahjuks. :( 

Õhtune teleka ees näksimine. Pilt: netist. 

7. Analüüsi oma isusid. Millal sa näksid? Kas siis, kui tunned igavust? Kui oled vihane, pettunud, üksildane, mures või hoopis väsinud? Toit on lohutaja. Otsi parem mingi tervislikum alternatiiv. Tee väike jalutuskäik vms.

MINU KOMMENTAAR:
Hea nõuanne aga sugugi mitte lihtne täita. Õhtul töölt koju jõudes pole küll mingit energiat enam jalutada. Seda enam, et töölt koju tulen mingi maa ka jala. Nii, et jalutuskäik on kirjas. Sellest pole aga erilist tolku. Võibolla on tegu minu puhul väsimusega? Vägagi tõenäoliselt. Selle asemel, et ennast veel mingi saate vaatamisega väsitada võiks hoopis magama minna. Nüüd on ju õnneks järelevaatamise võimalus. Vaatan siis, kui selleks parem aeg on. 

Emotsionaalne söömine. Pilt: netist. 

8. Pea isude kohta päevikut. Millal isud tekivad? Mille järele isu on? Mis päeval juhtus? Mis vallandas selle isu? See aitab teatud situatsioone vältida. Näide: Te olete kodus väga sihikindel ja suudate näksimisest hoiduda aga seltskonnas kõik söövad - no kuidas mina ei võta?

MINU KOMMENTAAR:
Mul pole mingit päevikut pidada vaja. Ma tean juba vastust. Päev otsa on niipalju muud teha, et söömine ei tule pähegi. Kõik algab õhtul, kui aeg on maha võetud. 

Raamat "Mille järele sul isu on?". Pilt: netist. 


9. Ärge hoidke kodus ahvatlusi. Tahate õhtul kell 10 jäätist? Koju pole seda aga ostetud. No kas viitsite sellele poodi järgi minna? 

MINU KOMMENTAAR:
Mul pole isu küpsiste, kommide, šokolaadi ja jäätise järgi. Mul pole isu krõpsude, friikate või mõne muu rämpstoidu järgi. Ma tahan juustu, sinki, praelihalõike jms. Aga kuidas sa neid asju koju ei osta? 

Ahvatlused. Pilt: netist. 


10. Hoia kogu oma toit köögis. Kui ei ole silma all, siis tekib vähem ahvatlusi. Ära hoia midagi toas, kohvilaual elutoas, arvuti kõrval, magamistoas (komme, küpsiseid jms). Pärast õhtusööki pane köögiuks kinni ja ära üldse vaatagi külmkapi poole! 

MINU KOMMENTAAR:
See võib aidata. Aga. Minul pole mitte midagi söödavat mujal, kui vaid köögis. Teadmine, et mul on külmkapis juustu, sinki, lõunast järelejäänud praelihalõike tekitabki ahvatlust neist veel midagi natuke näksida. Natukesega paraku asi ei piirdu :( KUIDAGI PEAN SAAMA KASVATADA OMA MEELEKINDLUST! 

Kommikauss diivanilaual. Pilt: netist. 

11. Kui soovid midagi head või maitsvat/magusat tee see ise. Sa küll sööd seda aga vähemalt oled selle valmistamiseks kulutanud energiat. Ja enda valmistatu on kindlasti tervislikum ja maitsvam, kui poe oma. 

MINU KOMMENTAAR:
See on küll väga õige soovitus. Mina lisaks omalt poolt juurde veel selle, et ära valmista seda suurt kogust.  Mina ostsin omale poole väiksemad koogivormid ja teen pool või ühe kolmandiku kogusest. Vähemalt pole enam mingit kohustust rohkem süüa. Muidu oli see hirm, et no kuidas ma nüüd ei söö. Et nii hea asi sai ja pahaks läheb. 

Valmista koogid või maiustused ise. Pilt: netist. 

12. Joo vett või taimeteed. Tihtipeale ei tee inimene vahet janul ja isul. Enne kui käsi haarab millegi söödava järele joo parem vett või taimeteed. Võibolla on sul hoopis janu? Kuumad joogid aitavad paremini magu täita. Piparmünditee on parim valik. Kui sellest saab rutiin, siis signaliseerib see ajule, et enam süüa ei anta. Ühest hetkest harjub organism sellega ära ja rohkem enam midagi juurde ei nõua. 

MINU KOMMENTAAR:
Tegelikult see nõuanne võib vist isegi toimida. Samas ma joon isegi palju ja õhtul endale vett sisse lürpides on öised wc külastused garanteeritud. Mis sügavast ja rahulikust unest me sel juhul räägime? Samas seda piparmünditee asja peaks katsetama. 
 Väidetavalt aitab isudega võidelda ka kaneel või kurkum. Lisa need maitseained oma õhtusele menüüle - usun, et võib aidata. 

Joo õhtul piparmündi teed. Pilt: netist. 

13. Tehke omale õhtul lõõgastav vann. Veeprotseduuridel on lõõgastav ja rahustav toime. Uinute õhtul paremini. 

MINU KOMMENTAAR:
Iga õhtu küll kuidagi vanni ei jõuaks. Ja mis need veearved siis lõpuks tulevad? Arvan, et ka jalavann ajaks asja ära. Minule mõjuvad need küll väga lõõgastavalt. 

Lõõgastav vanniskäik. Pilt: netist. 

14. Pole loogiline, et kui õhtusöök (viimane söögikord) on kell 18.00 õhtul ja magama lähed kell 00.00, siis kõht vahepeal tühjaks ei lähe. Magamaminekuni on veel aega 6 tundi. See on tõesti pikk aeg ja pole ime, et süüa tahaks! Mine varem magama! Parem on uni jahedamas toas. Õhuta õhtuti tuba! Voodipesu olgu naturaalne ja hingavast materjalist. Magamistuba olgu pime - puhkad paremini. 

MINU KOMMENTAAR:
Igati loogiline! Tuleks tõesti varem magama minna! 

Kui palju und me vajame? Pilt: netist. 


14. Planeeri järgmist päeva ette. Mõtle korralikult läbi, mida süüa kavatsed teha. Tee nimekiri vastavatest toiduainetest, osta vajalikud toiduained ja tee ettevalmistused, et kõik sujuks järgmisel hommikul kiiremini. Nii, et on süda rahul ja tead, et kõik on korras. Oled positiivselt meelestatud ja lähed voodisse rahulikuna. Mine mõistlikul ajal magama, et oleks järgmiseks päevaks piisavalt energiat. Kohe hommikul saab jälle süüa. :)

MINU KOMMENTAAR:
See vist ongi kõige kindlam soovitus. Planeeri järgmine päev ette ja lohuta ennast sellega, et kõiki neid asju mida õhtul süüa tahad sööd hommikul. :D 


Nipid ja nõuanded õhtuste isude vältimiseks. 

 Tihtipeale ei jää inimesed õhtul korralikult magama. Vähkrevad voodis ja und ei taha kuidagi tulla. Siis tekivadki mõtted, et kõht on tühi ja läheks näksiks parem midagi. 

1. Väldi õhtul kohvi, sigarette, alkoholi või sinist valgust (arvuti, televiisor, ka mobiiltelefoni valgus). Paremini uinuda aitab punane valgus magamistoas. Punane valgus suurendab unehormoonide tootmist. 

MINU KOMMENTAAR: 
 Minu magamistuba on kottpime. Kasutan pimendavat rulood ja kõik valgust kiirgavad asjad on välja lülitatud. Isegi elekroonilise kella keeran seina poole, et selle valgus mind ei häiriks. Uni on peale seda sügavam ja puhkan paremini välja. Nii, et see punkt on küll väga õige ja toimib! 

2. Mine voodisse varem! Kui olete saanud korralikult välja puhata on järgmisel päeval palju lihtsam tervislikumaid valikuid teha ja käsi ei haara ebatervislike toitude järele. Seda enam, kui oled väsinud. Ära punnita üleval olla, et vaadata ära mingi hilisõhtune film vms. Uni on tähtsam!

MINU KOMMENTAAR:
Mul on igal hommikul raskusi ülestõusmisega. Ma magan küll palju paremini ja sügavamalt aga ikkagi olen hommikuti veel unine ja väsinud. See on tõenäoliselt tingitud mu haigusest. Lähen ju üsna mõistlikul ajal magama. Enamasti. Üht-teist annaks aga kindlasti veel ära teha. 

3. Pese kindlasti õhtul varakult hambad ära. Kui hambad on puhtad ei teki nii kergesti kiusatust veel midagi näksida ja see annab ajule signaali, et kohe minnakse magama. Lihtsalt jube tüütu oleks hambaid mitu korda õhtu jooksul pesta!  

MINU KOMMENTAAR:
Kusjuures minu puhul pole see seni eriti aidanud. Olen proovinud. Pesen töölt koju jõudes hambad kohe ära, et ei tekiks kiusatust enam midagi näksida aga lõpeb see tihtipeale sellega, et olen sunnitud veelkord hambaid pesema. See on tõeliselt tüütu tõepoolest. Ehk aitab piparmünditee joomine?

4. Näri piparmündimaitselist närimiskummi või joo piparmündi teed. Piparmündi lõhn vähendab isusid. 

MINU KOMMENTAAR:
Peaks katsetama! 

5. Küsi endalt kas sul tõesti on niiväga seda snäkki või maiustust vaja. Mida sa soovid rohkem? Kas seda toidupalukest või saledamat ja tervemat keha. Kui vastus on ei, siis jäta need asjad söömata ja ole uhke enda tahtejõu üle. Kõik on kinni mõtlemises. 

MINU KOMMENTAAR:
Tulebki tõesti ainult puhtalt tahejõuga õhtusest snäkkimisest loobuda ja lohutada ennast sellega, et hommikul saab ju juba süüa. Kui õhtul ei söö üle on ka hommikul isu parem. 

6. Küsi oma perekonnalt ja lähedastelt toetust oma ettevõtmises kaalu langetada. Väga raske on kiusatustele vasdtu panna, kui pead pealt vaatama, kui teine sööb. Palu neil sinu nina all söömine lõpetada.

MINU KOMMENTAAR:
Kui oled päeval korralikult toitunud, siis ei ole isegi see mind häirinud või ahvatlenud. Samas parem oleks tõesti, kui nina all keegi ahvalusi ei sööks. :D 

7. Premeeri ennast! Näiteks, kui oled suutnud nädala näksimata olla, siis lubad endale midagi ihaldatut (va söök preemiaks). See peaks motiveerima.

MINU KOMMENTAAR:
Mingi teatud aja vastu pidada, et siis ennast selle eest millegai premeerida. See võib isegi toimida. 

8. Näksi kalorivaeselt! Kui kohe kuidagi ei suuda vastu panna, siis näksi midagi kerget. Näiteks beebiporgandit, kurki, kapsast, õuna.

MINU KOMMENTAAR:
Olen proovinud. Minu puhul ei toimi. Ma söön need beebiporgandid, kapsa, kurgi ja õuna ära ning on nii "vesine" olla, et lähen võtan midagi tõhusamat otsa. Minu puhul peab muud abinõud appi võtma.  

9. Kontrolli portsjonite suurust! Söögikordade ajal söö rahulikult ja ja ära pugi ennast kurguni täis. 

MINU KOMMENTAAR:
See ongi kõige tõenäolisemalt minu probleem. Söön liiga palju korraga. 

10. Keskendu millelegi muule. Kui tunned, et isud hakkavad ligi hiilima, leia muud tegevust. Väldi televiisorit, sest see viib mõtted näksimisele - haara hoopis mõni põnev raamat, surfa internetis või helista sõbrale.

MINU KOMMENTAAR:
Jah, ka see on üks võimalikest probleemidest. Vaatan ju enamasti õhtuti televiisorit veel ja siis need isud tekivadki. 

11. Hommikuti PEAB sööma! Kui oled harjunud, et õhtuti enam ei näksi, siis tekib hommikune isu tagasi. Kui ahvatlus millegi järele on nii suur, siis söö see ära pigem hommikul. Nii jõuad päeva jooksul sellest saadud kalorid ära põletada. 

MINU KOMMENTAAR:
Kindlasti toimib! Iseasi on sellest nõiaringist ennast välja murda ja mitte tagasi selle lõksu langeda. 
 Hommikul oma ahvatlused ära süüa on samuti päris mõistlik soovitus. Sa saad ikkagi endale üht-teist lubada ja ei pea 100 % kõike piirama. 

12. Uuri mille järele sul tegelikult isu on? Ehk on sul hoopis mõne vitamiini või mineraali puudus? Võta seda toidulisandina juurde. 

MINU KOMMENTAAR:
Arvan, et see võib aidata küll. Minu puhul on tegu autoimuunhaigusega ja sellega kaasneb enamasti ka lekkiv soolestik. Sel juhul ei saagi su organism piisavalt hulgal vajalikke vitamiine ja mineraale kätte. Ühesõnaga kõigepealt tervendada oma soolestikku ja lisada oma menüüsse ka vastavad toidulisandid. 

13. Kui sööd piisavalt valku ja tervislikke rasvu ning piirad süsivesikute söömist, siis magusaisu ja näksimisvajadus kaob. Söö rasvu 1,3 x kehakaal; valke 1,5 x kehakaal.

MINU KOMMENTAAR:
Järgi proovitud. Toimib! Ainult järjekindlust on vaja! 

14. Joo päeva jooksul piisavalt puhast vett. Ka see hoiab kõhu täis ja tihtipeale polegi meil üldse tegu tühja kõhu või isuga, vaid tegelikult vajame hoopis juua. Isu soolase järele aitab vähendada soolase vee joomine (näit. Värska vms).

MINU KOMMENTAAR:
Kuigi ma joon omast arust piisavalt palju, siis uriini värvuse järgi otsustades on mul ikkagi vedeliku puudus. Vaata siit. Järelikult peaksin vett rohkem jooma. Ju siis on minu jaoks ikkagi liiga vähe. Õnneks pole mul vee joomine kunagi probleemne või vastik tundunud. Pigem on asi jäänud aja taha. Ma tunnen töö juures, et mul on janu aga mul pole aega, et juua. Lükkan seda muudkui edasi. Seda aga teha ei tohiks! Minu tervis peaks olema siiski kõige tähtsam! 

15. Ole kannatlik! Sa oled kõige tundlikum aju signaalidele 20 minuti jooksul pärast stressirohket aega, sest just nii kaua võtab aega stressihormoonide tagasitõmbumine. Söömistung eeldatavasti kaob, kui sa oled suutnud kiusatusele senikaua vastu pidada. 

MINU KOMMENTAAR:
Jah, tuleb lihtsalt üle olla ja iseloomu kasvatada. Ega muu ei aita küll. 

16. Tee õhtul järgmiseks päevaks ettevalmistused ära. Hommikuti on tihtipeale nii kiire, et pole aega eriti kokata. Seega tee eelmisel õhtul vajalikud ettevalmistused ära. Keeda munad, haki salat karpi valmis (ilma kastmeta!) vms. Hommikul läheb sellevõrra kiiremini ja ei on vähem võimalusi ebatervislikult toituda. 

MINU KOMMENTAAR:
Üks igavesti asjalik nõuanne! Kui mul on päevaks toit karbiga kaasa tehtud ei lähe ma päeva jooksul poodi või mujale midagi süüa otsima ja toitun tervislikust kaasapandud toidust. 

17. Söö puhast endavalmistatud toitu ja väldi poolfabrikaate! Leia aeg toiduainetest ise tervislikku toitu valmistada ja väldi igasugust rämpstoitu ja poolfabrikaate. Rämpstoit on sõltuvusttekitav! Loe lisaks siit

MINU KOMMENTAAR:
Igati loogiline. Vähemalt tead, mida omale suhu paned. Saad olla kindel, et ei söö omale mingeid säilitusaineid ja maitseparandajaid sisse. 

18. Muuda kõik need eelnevad punktid omale rutiiniks. Harjumine võtab aega vaid 2-3 nädalat. Põhimõtteliselt tuleks ära kannatada vaid see kõige raskem, esimene nädal. Edasi läheb juba kergemalt. Ära seda rutiini murra!

MINU KOMMENTAAR:
Jah, kindlasti toimib. Jätkuks vaid meelekindlust ja järjepidevust. 

Isud ja mida sa tegelikult vajad. Pilt: netist. 


Isud kontrolli alla. Millest su isud tegelikult räägivad? 

 Igasuguste kummaliste isude taga on tegelikult keha püüe signaliseerida meile organismi vitamiinide ja mineraalainete puudusest ehk teisisõnu, alatoitusest rakutasandil. Seega ei aita järjekordse toitainevaese rafinaadi lõksu langemine meil olukorda karvavõrdki parandada. Otse vastupidi, nn tühjade süsivesikute metaboliseerimine röövib kehast täiendavalt vitamiine ja mineraale ning veresuhkru kõikumine meelitab uuele nõiaringile. 
 Hoopis kasulikum oleks pöörduda tervislike lahenduste poole ning hankida puuduolevad mineraalid terviktoitudest, kus on lisaks ka hulgaliselt muid kasulikke ühendeid, mis üksteise imendumisele kaasa aitavad ning kehas sünergiliselt toimiva terviku moodustavad. Vaata lisaks siitsiit

Tavatoidud
Juust − vajad oomega-3- ja -6-rasvhappeid ja/või kaltsiumit
Kartulikrõpsud − vajad kloori ja/või oomega-3- ja -6-rasvhappeid
Makaronid, sai ja küpsetised − vajad kroomi
Sai ja küpsetised − vajad kroomi
Leib − vajad lämmastikku
Liha − vajad rauda
Popkorn − stressihormoonide sisaldus veres kõigub

Maiustused
Šokolaad − vajad magneesiumit
Limonaadid ja koolad − vajad kaltsiumit
Maiustused, pidev magusaisu − pideva magusaisu võib põhjustada madal veresuhkur või siis trüptofaani-, kroomi-, väävli- või fosforipuudus

Maitsed
Kõrbenud toit − vajad süsinikku
Hapu toit − vajad magneesiumit
Soolane toit − vajad kloori ja/või stressihormoonide sisaldus veres kõigub

Ergutid ja mõnuained
Kohv või must tee − vajad väävlit, rauda, naatriumit (soola) ja/või fosforit
Alkohol ja muud joovastavad ained − vajad kaltsiumit, glutamiini, proteiini, kaaliumit ja/või aveniini (kaeragluteen)
Tubakas − vajad räni ja/või türosiini

Kummalised kihud
Jää − vajad rauda
Sigaretikonid − vajad rauda
Tärklis − vajad rauda

Söömishäired
Isutus − vajad kloori, tiamiini (B1-vitamiin), niatsiini (B3-vitamiin) ja/või mangaani
Sage ülesöömine − vajad trüptofaani, türosiini või räni
Sage näksimine − sinu toidusedel on tasakaalust väljas ja sul on mingist ainest puudus
PMS − vajad tsinki

Leevenda isu tervisliku analoogiga
Aveniin − kaer ja kaeratooted, ka muud täisteratooted
Fosfor − täisteraviljad, pinto-oad, kõrvitsaseemned, läätsed ja parapähklid
Glutamiin − kapsas ja toores kapsamahl, punapeet, oad, spinat, petersell ja aedviljamahlad
Kaalium − tsitruselised, mõrkjad rohelised lehtviljad, banaan, tomat, ananass, mustad oliivid, vetikad, koorega kartulite keeduvesi
Kaltsium − seesamiseemned, tahini, brokoli, kaunviljad, lehtkapsas, spinat ja muud rohelised (eriti tumerohelised) lehtviljad
Kloor − seller, oliivid, tomat, vetikad, töötlemata kitsepiim, kala, mereannid, meresool
Kroom − sibul, lehtsalat, tomat, kaneel, viinamarjad, õunad, maguskartul
Lämmastik − proteiinirikkad toidud, nagu nt rohelised lehtviljad, pähklid, seemned, kaun- ja teraviljad, punane liha, kala ja kanaliha
Madal veresuhkur − tuleks süüa puuvilju ja kõrge kiudainesisaldusega toite (kaunviljad, oad), täisteravilja ja kaneeli
Magneesium − toored kakaooad, kakaopulber, kala, täisteraviljad, oad, pähklid, seemned, rohelised lehtviljad ja puuviljad
Mangaan − Kreeka pähklid, mandlid, pekanipähklid, täisteraviljad, rohelised lehtviljad, ananass, mustikad
Naatrium − Himaalaja sool, õunasiidriäädikas või teeseen
Niatsiin ehk vitamiin B3 − maapähklid, päevalilleseemned, teraviljakliid ja -idud
Oomega-3- ja -6-rasvhapped − linaseemned ja -õli, chia-seemned, Kreeka pähklid
Proteiin − punane liha, kala ja mereannid, rohelised (eriti tumerohelised) lehtviljad, pähklid, seemned, kaunviljad, teraviljad ja oad
Raud − aed- jt kaunviljad, kala ja kanaliha, tailiha, orgaanilised kuivatatud ploomid ja viigimarjad, vetikad, spinat, kirsid, lisaks C-vitamiin, et organism rauda paremini omastaks
Räni − põldosi, pähklid, seemned, kaer, oder, hirss, sibul, täisteraviljad, peet; väldi rafineeritud tärklisi
Stressihormoonide kõikumist aitab tasakaalustada roheliste lehtviljade söömine, võta lisaks C- ja B-vitamiini; kasuks tulevad ka mediteerimine, hingamisharjutused ja liikumine
Süsinik − värsked puuviljad
Tiamiin ehk vitamiin B1 − täisteraviljad, maapähklid, seemned, oad, rohalised ja kollased aedviljad
Toidusedel tasakaalust väljas − vii läbi organismi puhastuskuur, loobu rämpstoidust ja toitu tervislikult; vajadusel küsi abi perearstilt või toitumisnõustajalt
Tsink − punane liha (eriti rupskid), mereannid, rohelised lehtviljad ja juurviljad
Trüptofaan − spirulina-pulber, kõrvitsa-, seesami- ja päevalilleseemned, töötlemata kakao, kaerahelbed, maguskartul, spinat ja rosinad
Türosiin − puuviljad (eriti avokaado ja banaan), oranžid, punased ja rohelised aed- ja puuviljad, täisteraviljad, kaer, kaunviljad, oad, pähklid, seemned, köögiviljad ja lisaks C-vitamiin
Väävel − erinevad kapsad (eriti pea- ja lehtkapsas), jõhvikad, mädarõigas, spargel, küüslauk ja sibul

Äkki vajad hoopis vett?
Suurem osa isusid annab sageli märku hoopis sellest, et keha vajab vett, aga me lihtsalt tõlgendame oma keha signaale valesti. Mõningate teadusuuringute kohaselt on koguni 80% inimeste organism pidevas veepuuduses. Nii et enne külmiku või toidukapi juurde tormamist joo kõigepealt klaas vett.


Lisaks võid lugeda samal teemal veel siit

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar